Қазақстан Ұлттық Олимпиада комитетінде басқару органдары қалай құрылатынын, қандай көздерден қаражат келетінін, спортшыларды даярлау және кім не үшін жауапты екенін айтып берді, деп хабарлайды inbusiness.kz.
Қазақстандықтарды толғандыратын сұрақтарға ҰОК Бас хатшысы Андрей Крюков жауап берді.
-Андрей Александрович, бізде бүгінгі сұхбатта көптеген сұрақтар туындады. Сіз 2009 жылдан бері ҚР ҰОК қоғамдық жұмыста жүрген алғашқылардың бірісіз. Мен журналист ретінде кейбір тақырыптарды қозғағым келеді. Бүгін ҰОК-қа түскен сыннан бастайық. Біріншіден Ұлттық Олимпиада комитетінің қандай функционалды міндеттері бар екенін айтуыңызды сұраймын.
— Ұлттық Олимпиада комитеті бір функцияны орындайды, ол біздің елімізді халықаралық Олимпиада комитетінде олардың іс-шараларында таныстырады, сондай-ақ олимпиадалық құндылықтар мен мұраттардың жолсерігі бола отырып, Қазақстан аумағындағы халықаралық олимпиада комитетінің мүдделерін қорғайды. ҰОК қызметінің негізгі басымдығы спортшылар, олардың мүдделерін қорғау болып табылады. ҰОК-тың институционалдық қызметі олимпиадалық қозғалыс шеңберінде және ережелері бойынша спорт федерацияларының жұмысын ұйымдастыруды және үйлестіруді білдіреді. ҰОК-қа кіру үшін федерациялардың бірінің мүшесі болу керек, ал процесс төменгі деңгейлерден басталады. Қазіргі уақытта Қазақстанда ҰОК құрамына кіретін және оның мүшелері болып табылатын олимпиадалық спорт түрлері бойынша 36 Федерация тіркелген. ҰОК басқару сайланбалы органдар арқылы жүзеге асырылады. Мысалы, ҰОК атқару комитетінің мүшесі болу үшін көп сатылы сайлау рәсімінен өту керек.
— ҰОК-де қаржыландыру қайдан алынады? Өйткені көптеген адамдар ҰОК пен ұлттық бюджеттік ақша бір жүйе екенін түсінеді.
— ҰОК мемлекеттік бюджеттен қаржы алмайды, өйткені бұл елдің бюджеттік саясатында көзделмеген. ҰОК-ты қаржыландыру комитеттің өзі тартқан қаражат есебінен, жеке көздер есебінен жүзеге асырылады. Шамамен 10-15% халықаралық ұйымдардан аударымдары бар. Сондай-ақ, ҰОК Халықаралық Олимпиада комитетінің мақсатты қаржыландыруды алады, ол қатаң реттелген және спортшыларға арналған гранттар мен білім беру бағдарламаларына бағытталған. ҰОК жыл сайын жарияланған шығындар туралы есептерді ұсынады. Барлық басқа қаражат демеушілер мен меценаттардан түседі.
— Бұл ақша қайда жұмсалады?
— 2010 жылға дейін ҰОК функциялардың тар шеңберін орындайтын жұмысшылардың шағын тобынан құрылды. Кейінірек ҰОК заманауи әдістермен дами бастады. Соңғы 7-8 жылдары білікті қызметкерлердің тұрақты ұжымы құрылды, олардың әрқайсысы өз саласында жоғары білікті маман болып табылады. Негізгі шығындар ҰОК қызметімен байланысты, сонымен қатар ҰОК-тың айтарлықтай шығындары олимпиадалық қозғалыс шеңберінде іс-шараларды ұйымдастырумен байланысты, бұл да бір шығынды білдіреді.
– Айтпақшы, мен ҰОК басшыларының лауазымы іс жүзінде ерікті екеніне таң қалдым. Олар жалақы алмайды ма?
— ҰОК қызметі өз мәні бойынша алудан гөрі көп салымды көздейді. ҰОК жұмысына қатыса отырып, әрбір қатысушы ұйымның жалпы мақсаттарын іске асыруды көздейтін негізгі қағидаттар мен ережелермен келісуі керек. ҰОК-тағы жұмыс Жалпы іске және спортты дамытуға және олимпиадалық құндылықтарды ілгерілетуге үлес қосуға бағытталғанын түсіну маңызды. ҰОК басшыларына және атқару комитетіне шын мәнінде жалақы көзделмейді.
— Сіздің ойыңызша, спорттық федерациялардағы көшбасшылық позицияларға елдегі ірі кәсіпкерлер немесе танымал тұлғалар жиі келуінің негізгі себептері қандай?
— Неліктен ірі кәсіпкерлер немесе танымал тұлғалар спорт федерацияларында басшылық лауазымдарға жиі сайланады деген сұрақ бірнеше аспектілермен байланысты. Біріншіден, ірі кәсіпкерлерде спортты дамыту және қолдау үшін қажетті ресурстар мен байланыстары бар. Олардың тұрақты қаржылық жағдайы спортты дамытуға, соның ішінде спортшыларды оқытуға, инфрақұрылымға және қолдауға айтарлықтай инвестиция салуға мүмкіндік береді. Екіншіден, табысты кәсіпкер, әдетте, спорт федерациясының жұмысын ұйымдастыруда өте пайдалы болуы мүмкін басқару дағдылары мен тәжірибесіне ие. Мұндай көшбасшылар федерацияның тиімділігін арттыра отырып, басқарудың, стратегиялық жоспарлаудың және маркетингтің үздік тәжірибелерін енгізе алады. Үшіншіден, Федерация басында танымал және құрметті адамның болуы спортқа деген қызығушылықты арттыруға, демеушілер мен серіктестерді тартуға ықпал етуі мүмкін, бұл да сәттіліктің маңызды факторы болып табылады. Спорттық қоғамдастықтың басында жеңіліске ұшыраған немесе қаржылық жағынан сәтсіз көшбасшыны көргісі келетіні екіталай. Алайда, спорт федерациясы басшысының жетістігін тек қаржылық жағдай ғана емес анықтайтынын атап өткен жөн. Оның жеке қасиеттері, командамен, спортшылармен және жаттықтырушылармен ортақ тіл таба білуі, спортты дамытуға және жақсартуға деген ұмтылысы да маңызды. Даму ресурстарын, кәсіби дағдыларды, табысты спорттық артта қалушылықты табуға деген ұмтылыс пен қабілеттің болуы, тіпті көшбасшының жеке байлығы болмаса да, сәттіліктің белгісі болып табылады. Ең бастысы, спортқа деген шексіз сүйіспеншілік және онымен айналысуға деген ұмтылыс болуы керек. Көптеген федерациялардың басында бұрынғы спортшылар тұр, олар өз еңбектерімен қоғамдағы позицияға қол жеткізіп, көшбасшы болды.
— ҰОК спортшыларды даярлауға қалай қатысады?
— Бұл мәселеге тереңірек үңілу үшін спортшыларды кең мағынада даярлауды қарастыру қажет. Спорт мектептерінде, секцияларда және клубтарда ұлдар мен қыздар спортпен айналыса бастайтын аймақтарға назар аудару керек. Көбінесе ата-аналар оларды сол жерге апарады және олар шешім қабылдайды, бірақ кейде балалар өздері таңдайды. Дәл осы сәттен бастап олардың жолы басталады. Егер сіз спортшыны, Олимпиада ойындарына қатысушыны дайындауды 100% деп ұсынсаңыз, онда бұл пайызды компоненттерге бөліп, кім және қандай жауапкершілік жүктелетінін түсіну маңызды. Мұндай мәселенің бірнеше тәсілдер бар. Біріншісі қаржыландырумен байланысты. Жақында бұқаралық ақпарат құралдарында ел спортқа шамамен 300 миллиард бюджет бөлетіні айтылды. Мұнда 200 миллиардқа жуық қаражаттың едәуір бөлігі өңірлерге кететінін ескере отырып, бұл қаражаттың қалай пайдаланылатынын түсіну керек.
— Бұл қаражат жеткілікті ма?
— Бұл қаражаттың жетіспеушілігі туралы емес, оларды спорт саласында тиімді пайдалану туралы. Негізгі аспект уәкілетті орган айқындайтын саясаттар мен регламенттерді жергілікті жерлерде неғұрлым нақты және дәйекті қолдану қажеттілігі болып табылады, бұл қаражатты бөлудегі өңірлердің дербестігіне байланысты елеулі проблема болып табылады. Егер сіз осы тәсілді қолдансаңыз, спортшыны даярлаудың тиімділігі үшін жауапкершіліктің шамамен 70% — ы олар бастапқыда жұмсалатын аймақтарда болады. Спортқа 300 млрд бюджеттің тек 15 млрд теңгесі ғана құрама командаларды даярлауға жұмсалады, бұл шамамен 5-7% құрайды. Сондықтан мұндай тәсіл толығымен дұрыс емес және оны қолдануға болмайды. Спорттағы сәтсіздіктер туралы пікірталастардың көп бөлігі сияқты, бюджеттің 5-7% — ы ұлттық құрамаларға қалай жұмсалатыны туралы мәселе жиі туындайды. Жағдайға кеңірек қарау маңызды болғанымен, ұзақ мерзімді перспективада және проблемалардың нақты себептерін анықтау. Бұл өңірлерден, спорт министрлігінің бөлімшелерінен, ҰОК, спорт федерацияларынан және спортшыларды даярлаудың барлық басқа қатысушыларынан бастап спортшыларды дайындайтындардың барлығының ортақ жауапкершілігі болып табылады.
Спорт саласында кадр саясатын жақсарту, спорт саласында басқарудың нақты вертикалын құру қажеттілігі өткір тұр. Бұл қағидаттардың біркелкілігін және шешім қабылдаудың бірыңғай орталығын қамтамасыз етуге мүмкіндік береді.
Спорттағы сәттіліктің маңызды компоненттері тек спорттық талант пен қаржыландыру ғана емес, сонымен қатар сапалы спорттық инфрақұрылымның, білікті мамандардың және ең бастысы — тиімді басқару мен бақылау жүйесінің болуы болып табылады. Бұл жоғары деңгейдегі спортшыларды даярлау міндетінің күрделілігін және бар проблемаларды шешуге кешенді көзқарастың қажеттілігін көрсетеді.
Қажетті мүмкіндіктерге ие спорт федерациясы спортшыларды даярлауға, олардың жарыстарға қатысуына, соның ішінде ұлттық чемпионаттар мен шетелдегі жарыстарға жауап береді. Жарыс ережелерін, төрешілік принциптері мен ережелерін және белгілі бір спорт түріне жататын басқа да әртүрлі әрекеттерді анықтайды. Спорт министрлігі Ұлттық және жастар құрамаларын қоса алғанда, жоғары спорт шеберлігі спортшыларын даярлаумен айналысады. Олимпиада немесе Азия ойындарына келетін болсақ, мұнда ҰОК рөлі спортшылардың осы жарыстарға қатысуы үшін логистика мен өкілдік функцияларды қамтамасыз етуге дейін азаяды. ҰОК спортшыларды тікелей даярлаумен айналыспайды, бірақ олардың олимпиада немесе Азия ойындары сияқты халықаралық кешенді іс-шараларға қатысуын қамтамасыз етеді. Ұлттық, жастар, жасөспірімдер құрама командаларының жарыстарға қатысуын ҚР спорт министрлігі қаржыландырады.
— Ұлттық Олимпиада комитетін Ел ішіндегі ықпалды ұйым деп атауға болады. Сіз спорт саласындағы заң шығару қызметіне қандай қатысасыз?
— Белгілі бір мағынада Ұлттық Олимпиада комитеті федерациялардың жұмысына әсер етеді, яғни олардың қызметіне көмектеседі, ұйымдастырады, үйлестіреді. Сондай-ақ, ҚР ҰОК спорт саласындағы заңнаманы әзірлеуге және өзгертуге елеулі үлес қоса отырып, заңнамалық қызметке белсенді қатысады. Атап айтқанда, комитет спорт федерацияларының спорт туралы заңдағы рөлі мен функцияларын нақтылаудан бастап инфрақұрылымды құру мен дамытуға дейінгі 40-қа жуық бастама көтерді. Сондай-ақ, ҚР ҰОК Қазақстанда спорттың дамуын реттейтін түрлі регламенттер мен басқа да маңызды заңға тәуелді актілерді әзірлеуге қатысты. Біздің бастамаларымыз Заңның кейінгі редакцияларында көрініс тапты. Біздің Үкіметке және басқа ведомстволарға көптеген өтініштеріміздің бір бөлігі кейіннен жүзеге асырылды, бұл заңға өзгерістер енгізу процесінде спорт қауымдастығы мен федерациялардың белсенді өзара әрекеттесуінің нәтижесі болды.
— Қазір федерацияда спортшыларды дайындау үлкен жүктеме алып жатыр деп айта аламыз ба?
— Федерациялар жарыстарда болып жатқан барлық оқиғаларға, соның ішінде оларды ұйымдастыруға, халықаралық турнирлерге қатысуға, логистикаға және өз түрлері бойынша спортты дамыту ережелерін анықтауға, төрешілікке толық жауап береді. Бұл міндеттер барлық деңгейдегі спорт пәндерін үйлестірумен және басқарумен айналысатын спорт федерацияларының құзыретіне кіреді. Ұлттық және жастар командаларының жарыстарға қатысуын ҚР спорт министрлігі қаржыландырады.
— Медициналық компонент спортшыны даярлауда, оның ішінде жалпы Олимпиада ойындарында үлкен маңызға ие. ҰОК бұл саланы қалай басқарады?
— Ұлттық Олимпиада комитеті (ҰОК) тікелей бақылаумен айналыспайды, бірақ спорттағы жағдай мен дайындықты жақсарту үшін белгілі бір тәжірибелерді енгізеді. 2016 жылы спорттық медицинадағы істердің жай-күйіне ревизия жүргізілгеннен кейін спорттық медицинаны айтарлықтай жақсарту қажет екені белгілі болды. Бұған жауап ретінде Ұлттық Олимпиада комитеті нақты командаларға сапалы медициналық көмек көрсету үшін барлық күш-жігерді шоғырландыру үшін нақты спорт түрлеріне мамандандырылған жан-жақты ғылыми топтар құру тәжірибесін енгізді.
Бұл тәсіл лайықты жалақы ұсынуды қажет ететін жоғары білікті мамандарды тартуды талап етеді. Мұндай мамандарды жинау және оларға сыйақы беру спортшылардың және жалпы спорттық медицинаның дайындық деңгейін арттырудың маңызды сәті болып табылады. Адамдар жақсы жалақы төлейтін жерлерді іздейді. Сонымен қатар, егер бұл жақсы маман болса, онда ооған әрқашан жол ашық.
Спортшылардың медициналық тестілеуіне кешенді көзқарас, соның ішінде бюджеттен тыс қаржыландырылатын мамандарға қосарланған жалақы тиімді болды. Бұл Рио Олимпиадасындағы жақсы нәтижелердің мысалында байқалды, онда команданың дайындығы ерекше күшті болды. Бұл тәсіл спорттық медицинаның сапасын жақсартуға ғана емес, сонымен қатар бәсекеге қабілетті еңбек жағдайлары мен төлемдерді ұсына отырып, жоғары деңгейлі мамандарды ұстап тұруға мүмкіндік береді. Бұл өз кезегінде спортшылардың жалпы дайындық деңгейін арттыруға және олардың халықаралық аренадағы нәтижелерін жақсартуға ықпал етеді.
— Шындықты айтсам, спортшылар бәрімізге көптеген жағымды эмоциялар әкеледі және бүгінгі таңда мемлекеттен де, демеушілерден де, жеке тұлғалардан да туындайтын спортқа салынған барлық инвестициялар өздерін толығымен ақтайды. Өйткені біз мемлекеттің имиджін, оның ішінде біздің халықаралық деңгейдегі спорттық жетістіктерімізден қалыптасатынын бәріміз білеміз. Алдағы Олимпиада ойындарында барлық спортшыларымызға сәттілік тілейік.
— Балалар жарайсыңдар! Қалай болғанда да, бәрі дайындалады. Олимпиада қарсаңында спортшылар, жаттықтырушылар және функционерлерді қоса алғанда, спорт қауымдастығы жақсы нәтижелерге қол жеткізу үшін күш-жігерді барынша жұмылдыру міндетіне тап болады.
Бүгінгі таңда командалар 20-ға жуық лицензияны жеңіп алды және бұл процесс Ойындар басталғанға дейін соңғы апталарға дейін жалғасады, өйткені көптеген іріктеу жарыстарынан өтеді. Спорт сезімтал сала екенін атап өту маңызды, онда спортқа қатысты бір жерде жағымсыз сөздер немесе әрекеттер үшін ол барлық спортшыларға «әсерін тигізеді». Ол осылай ұйымдастырылған. Сондықтан Олимпиада ойындарының қарсаңында біздің спортымызға және спортымыздың көңіл күйіне оң көзқараспен қарағым келеді, өйткені біздің кейіпкерлеріміз бүгінде дайындық процесінде, біліктілік жарыстарында өнер көрсетуде. Оларды қолдау өте маңызды. Спортқа түсетін кез-келген негатив спортшылардың көңіл-күйі мен өнеріне әсер етеді.
Олимпиада ойындары-бұл әлемнің үздік спортшыларының жарыстары ғана емес, сонымен қатар спорт процесінің барлық қатысушылары үшін күшті біріктіруші фактор. Осы кезеңде спорт сияқты жан-жақты және сезімтал салада сөзсіз туындайтын тәсілдер мен көзқарастардағы барлық келіспеушіліктер мен айырмашылықтарды біржола қою маңызды. Қазір басты міндет – спортшыларды қолдау және алдағы Олимпиада ойындарында ең жақсы нәтижелерге қол жеткізу үшін барлық мүдделі тараптардың күш-жігерін біріктіру.
— Назарыңызға рахмет.
Дереккөз: Inbusiness.kz